Leren we als we 20-35 zijn dat we onze Zon nog moeten worden, leren we als we 35-50 zijn dat we de Zon en Maan moeten integreren, Rudhyar heeft een leuke invalshoek dat 50 plussers er aan toe zijn om het oppositionele teken van hun Zon te integreren als ze tenminste nog lang en gelukkig willen leven. In het kort een soort uittreksel:
Het pad van Ram:
Als je een echte Ram bent treed je de wereld natuurlijk heel gedreven tegemoet alsof alles van jou afhangt. Je begint graag iets nieuws en kunt er zelfs agressief over zijn. Het kan moeilijk voor je zijn om te begrijpen dat niet iedereen tegelijkertijd met je meedoet. Dit is je kracht, maar ook je zwakte. Je neemt niet in overweging wat anderen voelen. Bewust of onbewust kun je naïef denken dat de hele kosmos je wel helpt met je plannen zodat je je zelf niet druk hoeft te maken over de resultaten. Het is wel een typisch mannelijke houding, en lichtelijk asociaal. Socialer zou zijn als je verantwoordelijkheid nam voor wat er met anderen gebeurt als jij iets in gang zet. Je kunt jaren wegkomen met een heel sterke Ram houding maar er komt een keerpunt eventueel vol frustratie. De genezing is duidelijk: je moet het sociale vermogen van Weegschaal integreren op oudere leeftijd en je ook bewust worden van de behoeften van anderen, wil je blijvend gelukkig zijn.
Het pad van Stier:
Fundamenteel aan Stier is zijn productiviteit en voedende vermogen. Zonder inspiratie van een creatieve leider zal een Stier gewoon doorgaan met oude vertrouwde manieren van productiviteit. Vaak is er weinig consideratie voor anderen in het voorzien van zekerheid. Mensen moeten goed verzorgd worden (en goed gevoed en tevreden blijven). Schorpioen wil in contrast hiermee juist wanhopig in relatie zijn met anderen, in tegenstelling tot Stier. Hij wil samen met andere mensen het leven ervaren. Als het Stier type ouder wordt en het leven niet meer zo stroomt kan hij een gevoel van verlies of leegheid ervaren tenzij hij leert bewust in relatie te treden met anderen. Geluk kan zelfs ervaren worden tot het moment van de dood als er de intensiteit van gedeelde ervaring met anderen is.
Het pad van Tweelingen:
Tweelingen wil altijd meer weten, en hoe meer hij weet hoe meer de persoon de informatie moet verbinden, associëren en classificeren. Voor Tweelingen is het verzamelen van informatie dat wat het leven waard maakt om te leven. Andere mensen zijn als individuen, niet echt belangrijk op dit pad, ze komen en gaan weer. Als op oudere leeftijd het vermogen om door te gaan met het categoriseren van de informatie wegebt, als de Tweelingen overstroomt met informatie, is het psychologisch moeilijk om een heraanpassing te maken. Innerlijke vrede en geluk op latere leeftijd vereisen aandacht voor het oppositionele teken, Boogschutter. Boogschutter ontvangt de informatie van Tweelingen en geeft het dan door als leraar, missionaris, apostel of zelfs profeet. Daarom moet de Tweelingen op latere leeftijd leren zichzelf leeg te maken van alle verworven intellectuele kennis en de kennis weggeven en uitdelen. Terwijl hij dat doet, en de geest leger wordt, ontstaat er een ruimte waar Boogschutter-achtige openbaringen binnen kunnen stromen. De persoonlijke experimentele levensbenadering wordt dan geherpolariseerd en nieuwe waarden volgen, die op natuurlijke wijze leiden tot mentale vrede en geluk, als de ouder wordende individu werkelijk bereid is om oude herinneringen te laten gaan.
Het pad van Kreeft:
Kreeft is het teken van persoonlijk leven, binnen persoonlijk gedefinieerde grenzen, van familie, huis, land. Zonder de integratie met Steenbok kan er zelfs chauvinisme ontstaan in het zelf gecreëerde isolement, en men kan afgesneden worden van de normale stroom van de levenskracht. Op latere leeftijd moet Steenbok alleen voor de gezondheid geïntegreerd worden en dat betekent het leren van samenwerking met grotere groepen en dienstbaarder worden in een groter geheel. Niet langer alleen de eigen familie of het eigen huis. Wat men geleerd heeft in het eigen huis en de eigen omgeving moet vrijkomen voor alle mensen om van te genieten. In dit geven van het zelf, zal de Kreeft warmte ervaren en geluk in zijn latere levensjaren.
Het pad van Leeuw:
Leeuw representeert allerlei soorten van activiteit waarbij het zelf geopenbaard wordt. De wereld is een toneel en leeuw heeft er een hoofdrol in. Zelfs als er heel veel mensen zijn is Leeuw toch bezig met een monoloog of met solo-spel. Als je jong bent is het heel opwindend om je zelf te horen oreren, zingen of dansen voor de spiegel. Het gevoel dat je een persoon bent kan je heel veel vreugde geven. Op middelbare leeftijd kan er acute frustratie of op zijn minst eenzaamheid ontstaan als de kwaliteiten van Waterman niet geïntegreerd worden. Waterman heeft een sociale belangstelling voor groepen, hij wordt vaak asociaal genoemd in zijn excentrieke gedrag, maar zijn sociale bewustzijn is heel hoog. Waterman identificeert zich met de groep. Als de Leeuw kan leren te functioneren in relatie tot de interesses, de waarden en de idealen van een gemeenschap, zal hij voor een groot deel bevrijd worden van de eenzaamheid van de oude dag en wellicht ook van trots. Als hij zijn emotionele verlangen om de rol te spelen van de heerser, zelfs al is het alleen over zijn nakomelingen, kan hij wellicht het moeilijke geheim van delen en ware samenwerking leren. In bescheidenheid zal hij geluk vinden, en tolerantie zal innerlijke vrede brengen, waardoor zijn laatste jaren stralen.
Het pad van Maagd:
Rudhyar vindt van Maagd dat het soort persoonlijkheid zich focust op het overwinnen van dingen door discipline of door persoonlijke crises. Als de persoon wijs is is het eerder door discipline dan door persoonlijke crises, maar het kan goed zijn dat er aan het begin van het leven een of andere kritieke situatie was die overwonnen moest worden, door bijvoorbeeld ziekte of een psychologisch oudercomplex; wat ook kan is een diep bewaard geheugen aan de directe omgeving die er op hamerden hoe belangrijk discipline, persoonlijke verzorging en hygiëne zijn etc. Dit kan dan resulteren in een soort idee dat er gevaar op de loer ligt, een besmettingsgevaar op lichaam, geest of ziel, dat in de gaten gehouden en vermeden moet worden. In andere gevallen kan de Maagdpersoon hulpeloos in crises terechtkomen, alsof hij gedwongen wordt zo iets te doen, alsof hij opzettelijk zuiverende ervaringen opzoekt. Als gevolg is het resultaat veelal een gebrek aan spontaniteit en een alsmaar op je hoede zijn. Bij het ouder worden kristalliseert dit dan in een soort niet erg attractief masker dat anderen weg houdt. De genezing is een goede dosis van de openheid van Vissen voor het onbekende, en ontvankelijkheid. Vissen is niet bang besmet te worden of de deuren van zijn geest wagenwijd te openen voor vreemden. Vissen nodigt het universum uit in zijn huis te komen en in zijn ziel. Hij maakt niet eens onderscheid tussen het goddelijke en spoken. Voor een oudere Maagd is het gevoel alles wat binnenkomt te verwelkomen heel erg noodzakelijk om in balans te komen. Als de Maagd persoon “kickt” op crises is het heel erg nodig om voorbij de persoonlijke behoefte aan kleine crises te geraken. Hij moet een warm medeleven en werkelijke sympathie kunnen voelen, zelfs voor diegenen die zijn puurheid kunnen besmetten. Hij moet zijn kritische houding overwinnen. Als hij de Vissen kant van acceptatie en meestromen met de stroom kan accepteren, kan hij het mysterie begroeten van geluk en vrede, onvoorwaardelijk, klaar voor alles wat komen mag.
Het pad van Weegschaal:
Belangrijk voor Weegschaal is om op oudere leeftijd niet te kristalliseren in een te formele houding, of een verering van verouderde culturele of sociale idealen. Het vinden van zekerheid in de gemeenschap voor zijn verschillende behoeften moet overwonnen worden door een gevoel van creatieve vrijheid op een hoger niveau dan gebruikelijk. Het gevoel van een nieuw vertrekpunt, van oneindige transformatie en van vreugdevolle individuele ontdekking kan de Weegschaal veranderen zodat hij of zij het verdwijnen van jeugdige schoonheid kan accepteren en ook de revolutionaire idealen van een nieuwe generatie kan accepteren zonder een gevoel van ineenstorting.
Het pad van Schorpioen:
Voor de Schorpioen die volledig afhankelijk is van het gevoel echt in relatie te zijn, van intimiteit en misschien van seksuele ervaringen, kan de laatste levensfase tragedie betekenen of verbitterd isolement. De genezing is natuurlijk om te leren van de spontane en productieve Stier die weet hoe het leven door zich te laten stromen, hoe eenvoudig te leven. Er is een hogere “vruchtbaarheid” die niet afhankelijk is van intieme, emotionele contacten met anderen of met een groep. De ziel alleen kan het oneindige reservoir van kosmische energie en inspiratie aftappen. Er is een spirituele nalatenschap die belangrijk is. De geliefde is in ons en is het ultieme geluk die geen ander nodig heeft.
Het pad van Boogschutter:
Als de Boogschutter altijd maar doorgaat met het vormgeven aan de waarheid en de universele geest binnen zijn denken, kan deze indaling van enorm uitgestrekte universele ideeën een invasie betekenen. Het individu kan dan kritiekloos alle goed klinkende filosofische of religieuze ideeën als waarheid accepteren en dogmatisch en fanatiek worden. In andere gevallen kan hij zo graag willen zijn waar hij niet is (dus willen reizen), dat hij uiteindelijk nergens thuishoort. Het geneesmiddel is Tweelingen en direct en goed gedefinieerde kennis, en persoonlijke ervaring. De ouder wordende Boogschutter kan anders makkelijk een grammofoonplaat worden die preken en gezegden aanhaalt als recepten voor heiligheid en legale manieren om de uiteindelijke waarheid te bereiken. Hij dient om zich heen te kijken, waar hij is, precies op de plek waar hij is, en in plaats van het alsmaar vertellen van zijn avonturen in verre landen of zijn visioenen, een goede buurman of buurvrouw zijn, en de eenvoudige mensen te leren liefhebben, en hun alledaagse, praktische ervaringen. Dit brengt hem met de tijd een rijke oogst van geluk en innerlijke rust, een goed fundament voor de ouderdom.
Het pad van Steenbok:
In de loop van de tijd brandt het vuur van de ambitie niet meer zo hevig en wordt er meer aandacht gegeven, of zou er meer aandacht gegeven moeten worden aan dat wat dichtbij is, en makkelijk gekend en gevoeld kan worden, de eigen kring ook, niet zo zeer meer het grote collectief. Geluk en vervulling kunnen dan in het eenvoudige hier en nu liggen, met ervaringen die ook verwerkt kunnen worden. Het thuisfront kan uitgebreid worden, en wat belangrijk is, is de kwaliteit ervan, niet de kwantiteit. Dit te weten brengt geluk voor de Steenbok.
Het pad van Waterman:
Het Watermantype identificeert zich makkelijk met grotere doelstellingen zoals van een club, beweging of organisatie. Als hij ouder wordt dient hij te beseffen dat wat hij het meeste te geven heeft aan welke groep dan ook, in de eerste en in de laatste plaats, zichzelf is. Leiders zijn nodig die goed kunnen leiden omdat ze waarachtige individuen zijn met inlevingsvermogen en een gevoel van zichzelf als individu, niet alleen als volgelingen. Als men ouder wordt, kan de beweging of de groep echter leeg beginnen te voelen, de sociale dienstbaarheid lijkt nutteloos. Maar het zelf blijft altijd geldig en waar en vol als het werkelijk geldig, waar en rijk is met persoonlijke ervaring van degene die geleefd heeft “als een individu”. De Leeuw-eigenschappen dienen daarom door de middelbare Waterman overgenomen te worden voor de capaciteit van het rijke ervaren geleidelijk vervaagt. De rijpe Waterman kan van zichzelf geven aan de gemeenschap, in plaats van er door geabsorbeerd te worden of mee te gaan met het eb en vloed van collectieve trends, maar alleen als hij een zelf heeft om te geven! Geluk op oudere leeftijd vloeit voort uit wat iemand is, niet uit waarmee men geïdentificeerd is buiten zichzelf, of in geabsorbeerd is.
Het pad van Vissen:
De extreme openheid van de typische Vissen kan veel dingen betekenen. Het is de kwaliteit ervan die belangrijk is. Zo’n soort iemand voelt zichzelf meestal diep beïnvloed door sociale, nationale of religieuze krachten, door gebeurtenissen die de gemeenschap betreffen, zichtbaar of onzichtbaar. De Vissen voelt de collectieve trends van zijn mensen en zijn tijd aan. Hij identificeert zich er makkelijk mee, en kan daarom mensen uit een crisis helpen, hij weet al van te voren hoe het afloopt. Door dat te doen is opoffering en martelaarschap makkelijker voor de ware Vissen dan voor een gewone soort van dienstbaar gedrag. De Vissen kan technische perfectie ontberen en effectiviteit maar hij ziet ver voorbij zichzelf of de onmiddellijke behoefte. Hij wordt zo meegesleurd in een acteur te zijn in een enorm drama, of het nu tussen twee werelden is, of tussen verleden en toekomst, dat hij het helemaal niet interessant vindt om zijn eigen rol accuraat te leren. Als resultaat kan hij makkelijk falen de rol te spelen die hij precies had gedroomd te moeten spelen. Dit kan een droevig of eenzaam eind van zijn leven betekenen. De Maagd kwaliteiten van onderscheidingsvermogen en techniek zijn daarom precies de dingen die hij moet leren. Als de Vissen zijn pad is kwijtgeraakt door mysterieuze toverspellen of door zijn rol maar half gespeeld te hebben, is er nog steeds tijd voor hem om zijn persoonlijke crisis in een ware Maagd-beleving onder ogen te zien. Als Vissen uit deze crisis komt, kan hij effectief bijdragen aan de sociale crisis of spirituele heropleving. Er is geen geluk in huilen over het lot van mensen of doodhongerende wezen, maar de eenvoudige taken van dienstbaarheid die goed gedaan is kunnen een rijke beloning van vrede en innerlijk geluk geven aan het eind.
Reacties zijn gesloten.